vattumannen

Alla inlägg under juli 2011

Av Susanne - 14 juli 2011 19:30

I dag slappade vi länge. Vädret var jättefint, solen sken och jättevarmt. Men vi gick på halvfart hela dagen innan vi packade ihop oss och åkte ner till fiskecentret. Där visade sig att det skulle vara en guidad fisketur klockan sex så det bokade vi in oss på. Vi satt utanför en timme och åt glass och tog det easy.

Det visade sig att vi skulle till ett tjärn som inte låg allt för långt bort från Fjällvattnet där vi bor. Det var bara en till samt de två guiderna som skulle med på denna tur. När vi kom fram så såg vi hur öringarna vakade och hoppade, men det visade sig att även denna dag skulle avslutas med noll på kroken. Han som var med fick en fin öring och guiderna fick två var som dom naturligtvis släppte tillbaka. Fiskarna är inplanterade och det är bara fiskecentret med sina turer som har tillåtelse att fiska här.

Även om vi inte fick någon fisk var det en fin kväll, den ena guiden som var med är han som äger fiskecentret och han hade en massa roliga historier att berätta när vi satt och drack kaffe framför elden. Ett och ett annat fisketips fick vi med oss och han visade olika kastteknik beroende på hur väl eller illa man stod.

Kvällen avslutades med några parti yatzy, stackars patrik jag fullkomligt krossar honom med yatzy i alla spel :-)

I morgon är det sista dagen för fiske innan vi åker vidare till Klaråsen.

Av Susanne - 13 juli 2011 10:45

I dag tittade solen fram och det blev lite varmare. Vi hade inte allt för bråttom att komma iväg. Det var riktigt skönt att få vila ut ordentligt, det har ju inte blivit så mycket med det sedan semestern började.

I dag åkte vi till Tännån på den sidan som ingick i fiskekortet.
Det blev inget större idag heller, bara småfisk. Men även om fiskarna är små drar dom ganska rejält, undrar hur det kommer att kännas när man väl får en större på kroken……dom man pratar med som flugfiskar säger det att när man väl fått en fisk på flugspöet så vill man inte fiska på något annat sätt. Jag hoppas att det stämmer, så det är värt alla dessa kast man håller på med utan napp.

Det blev ingen fisk att lägga på grillen idag heller, fläskfilé stod på matsedeln idag. Det var helt fantastiskt gott. Vi tittade på fotbollen, tyvärr förlorade Sverige semin och får spela bronsmatch men det är inte fy skam det heller. Kvällen avslutade vi med 15 yatzy omgångar och jag leder stort!!!

Av Susanne - 12 juli 2011 09:30

Vädret var inget vidare idag, regnade och blåste och inte mer än 10 grader så det blev en vilodag idag. Ligga i sängen och titta på den ena såpoperan efter den andra och bara slappa. Vi har dock semester så att ta en dag och ta igen sig är vi väl värda.

Av Susanne - 11 juli 2011 23:45

I dag var vi uppe tidigt och åkte och handlade i Fulnäsdalen. Vi var på väg att aldrig komma fram. Hela vägen vi har från stugan ner till stora vägen som är ca 1 mil var det en massa renar som blockerade och dom har inte vett på att flytta sig. Dom äter på grusvägen, måste vara något salt elelr något som dom slickar i sig för det växer ju inget på grusvägen.

När vi väl var hemma packade vi för ännu en dag med fiske. Vi hade hyrt en flugfiskepool  i Tännån idag  där vi hoppades  på lite större Harr och kanske en och en annan öring.

Men även denna dag fick vi åka hem utan att få någon fisk. Det var helt dött bara ett och annat vak men ingen som var direkt på hugget. Men som vanligt när man är ute och fiskar så är det som ett spel på lotteri. Vädret var fantastiskt när vi kom fram, solen sken och det var riktigt varmt. Det var spännande att gå mitt i ån där det var ömsom strömt och lugnt vatten. Även om vi inte fick någon fisk

Så var det en fantastisk natur och vi hade vädergudarna med oss sånär som en halvtimme då vi hade regn. Men det var mysigt det med, regn och solen lyste och regnbågaen syntes över hela himlen. Tyvärr som med all regn här uppe så när det det slutat och solen kommer fram igen då kommer alla dessa knott, det är jobbigt, men vi har kläder för det så det funkade även om det var alldeles svart framför ögonen.

Mycket fick vi uppleva denna dag även om det inte var i fiskens tecken. Patrik gick bort till en liten ”vik” där har tänkte att en öring skulle ligga och lura. Hahahah han kom traskansdes tillbaka i vattnet med stoooora kliv. När han hade kommit nästa fram hade han hört en jätteplask och tänkte att nu så! Men det var inte någon fisk utan en bäver som hoppade ner från land och plaskade med sin paddel till stjärt för att skrämma iväg Patrik därifrån- han lyckades ju. Sedan när vi satt och grillade såg vi hur bävern höll ett vakande öga över oss, han simmade fram och tillbaka framför sina domäner. Tyvärr var det lite långt bort för att jag skulle få ett kort, och inte vågade jag gå bort till han så pass så att jag skulle kunna få ett kort.

Vi åkte hem vi 24:00 så ingen kan säga att vi inte gav detta vatten en chans, men vi skall tillbaka på torsdag igen. Skam den som ger sig. Hemma spelade vi yatzy ett par timmar innan det var dags att krypa till kojs. Ute regnar det nu och vi får hoppas att vädret stabiliserar sig till i morgon.

Av Susanne - 10 juli 2011 23:00

I morse var vi uppe tidigt, utvilade och klara för en massa fiske. Vi åkte till ett ställe där vi hade blivit rekommenderade för att öva flugfiske och det skulle finnas småfisk i alla fall. Det kan man säga vi fick några harrar men dom höll inte måttet, men det var kul att få något på, detta med flugfiske är helt nytt för mig och Patrik har inte heller hållit på så länge, så detta var ett bra träningsställe. Vilken frihet att bara traska ut i vattnet utan att bli blöt, en frihetsskänsla som inte går att beskriva.

Det blev bara smått, vi åkte hem och åt lite lunch och tittade på Fotbolls VM. Vi åkte tillbaka framåt kvällen för att fresta lite till. Det var bara småharrar inget annat som var på hugget. Vi plockade nog upp ett 40 tal men storleken var för liten för att vi skulle få behålla dom. Harr skall annars vara väldigt gott men måttet är minst 35 cm.

Så ikväll åkte vi hem utan att få någon fisk att lägga i röken.  Hade Patrik satt på någon av dessa fina flugor som han fått av Sten, som förövrigt har gjort dessa själv, helt otroligt vilka konstverk, så kanske vi hade fått någon fin firre på. Men Patrik är rädd om dom och är rädd för att kasta bort dom, han sparar tills han är lite säkrare

Helt otroligt hur man kan göra dessa små flugor, inte ens med glasögon skulle jag kunna fixa detta

Även om det inte blev någon fisk så var vällen helt magisk. Himlen var som ett levande skådespel med alla dessa skepnader den tog sig an under kvällen.

Av Susanne - 9 juli 2011 23:45

I dag var det sista dagen på jobbet, nu är det semester i fyra veckor vilket skall bli väldigt skönt, vi inleder vår semester med att åka till Fjällvattnet, Tännäs för fiske i en vecka.

Så snart vi hade kommit hem från jobbet packade vi och kom iväg vid 20:00. Vi var framme halv 6 på morgonen. Resan hade gått bra men denna gps som vi hade hittade en rutt som vi inte hade åkt tidigare och det resulterade i att vi inte hade en enda tapp på vägen som hade nattöppet så man kunde få sig lite kaffe eller något att äta, det var inte så lyckat då vi inte hade ätit något sedan lunchen på jobbet.

Vi stannade vid Fulunäs och tog ett par mackor (som tur var hade vi handlat lite innan vi åkte) Lite suddigt men det är Fulunäs-Soldaten, till minne för de som vaktade vårt lands gräns mellan 1940-1945. Det var skönt att få sträcka lite på benen och få i sig lite i magen, men vi hade långt kvar att åka så det vara bara att ge sig iväg igen, ohh vad jag saknade kaffe, det hade piggat upp en lite.

Klockan halv sex på morgonen var vi framme, Fiskecentret öppnade inte förrän åtta så vi lutade oss tillbaka i bilen och sov ett par timmar. Vi köpte fiskekort och drack säkerligen 4 koppar kaffe på man, han tittade lite på oss när vi nyvakna, håret åt alla håll och all detta pimplande av kaffe.

På fiskecentret har dom även en utställning av djurlivet i området, vi har aldrig varit inne där förut, men han i affären insisterade på att vi skulle gå in och titta så vi gjorde det.

Myskoxar lever här uppe, det skall finnas ett myskox center här i närheten där det finns 10 stycken, i år i Juni 2010 föddes en liten myskoxunge vilket är ganska unikt, vi har planerat att åka dit och titta så vi får se vad som händer. Först och främst är vi här för att utforska alla dessa vattendrag.

Vi kom inte in i stugan vid elva, vi packade upp sedan gick ut och testade lite i sjön som är omgiven om oss, det blev inget förutom denna abborre som jag tog på metspö. Jag satt på altanen en stund och bara njöt av stillheten och den magnifika utsikten. Vi la oss tidigt, efter ett dygn på arbete, på resande fot var man ganska trött. Får se vad morgondagen tar oss någonstans.

Av Susanne - 7 juli 2011 20:01

I morgon är det sista dagen på arbetet innan det är dags att åka till Tännäs/Fjällvattnet för lite fiske igen. Det skall bli riktigt skönt att komma upp till den oslagbara naturen. Hoppas att vädergudarna är med oss i år, förra året var det inte det bästa vädret och med det, inte bästa fisket heller.

Ny utmaning för min del denna resa. Patrik har köpt mig fina vadarbyxor och jag har tagit över hans flugspö så nu skall det fiskas :-)

Nu håller jag på att packa och förbereda för morgondagens 73 mils långa färd. Vi komer att vara framme på morgonen på lördag, lagom till fiskeaffären öppnar så vi kan ordna med fiskekort och lite annat smått och gott som affären har har erbjuda.