vattumannen

Alla inlägg under juli 2011

Av Susanne - 21 juli 2011 22:00

Nu är det slutfiskat för lååång tid framöver. Har aldrig varit sådan F.F som nu. Vi var iväg till Lomtjärn en sväng. Det var fantastikskt väder så det blev t-shirt och trekvartsbyxor idag.....pappa hade varit här i går en sväng och fick tre öringar på ca 45 minuter......men naturligtvis idag var det helt DÖTT inte ett enda vak på hela sjön. Tragiskt men sant. vi åkte hem och Patrik började packa ihop alla fiskegrejer för i morgon bär det iväg hem igen. Borta bra men hemma bäst.

Tack för denna vecka pappsen det har varit väldans trevligt även om vi inte hade någon fiskelycka! Vi åt en fantastisk middag bestående av stooooora räkmackor och det var kalas, ett gott avslut på ännu en fantastisk vecka

Av Susanne - 20 juli 2011 23:15

Patrik fick en fisk som släpptes tillbaka, det var ingen annan heller som fick något att ta upp. JAG hade inte ens ett napp, jo ett hade jag redan efter femte kastet.....men resterande 500 kast fände jag inget på..Uhh vad förvånad jag blir.

Men det var trevligt att träffa Maria och Sten i en annan miljö än på en inlinearena :-) Goa vänner kan man inte få för många av :-D Vi lite "trängde" oss på för Maria och Sten var och hälsade på sina kompisar från göteborg som bodde i en stuga i Klarälvsbyn, Aino Bernt och Bryan, trevliga människor det med- vi bjöds in på fika innan vi åkte till älven.

Tack för en ybertrevlig kväll.

Maria tog lite kort:

Sten visade lite av alla sina flugor   Patrik och Jag lyssnar........   Mycket kläder att sätta på sig   Visst ser man proffsig ut, rätt klädd är man iallafall   Man behöver upp på land ibland för att värma sina ben   Strömmande vatten tar på krafterna att stå i     5 fantaster i vattnet :-)

Meningen var att vi skulle äta räkor med Pappa nu i kväll, men det blev nästan natt innan vi kom hem igen så jag hopaps det står på menyn i morgon istället. godis och tv är det inge större fel på :-)

Av Susanne - 20 juli 2011 07:16

Redan inne på andra kopp kaffe på altanen. Det blev inget fiske i går kväll så jag somnade framför tv:n efter en underbar middag med kokt harr och nävgröt. Nu är timmen arla, dimman börjar lätta och man kan skönja solen, kan bli en fin dag i dag. I dag skall vi till Sysslebäck och träffa Maria och Sten. Sten är proffs på flugfiske så jag hoppas på en privatlektion i allt som rör detta sketfiske :) Förhoppningsvis så lär man sig ett och annat i denna konst, det är mycket med flugor, vilken skall man använda i vilket vatten och när. Ser med spänning fram emot denna dag.Hoppas att kvällens inlägg blir med bild på nyupptagen fisk. Have ā nice day

Av Susanne - 19 juli 2011 22:15

I dag ville inte pappa följa med så man kände någonstans att ok, då är det vår tur att få upp något på flugan idag, men icke sa nicke hahaha. Det är lika bra att inse att jag kommer inte få något på kroken. Patrik fick ett par mindre fiskar men dom släpptes tillbaka. Det var en fin dag och det var magiskt att gå utmed detta vattendrag. Det blev lite av en nostalgitripp för när jag var liten campade vi här bredvid gapskjulet i många år.

Man får säga vad man vill men jag har iallafall fått till kastterkniken ganska bra- Skam om jag inte skulle det efter alla dessa timmar.

Jag har även lärt mig att byta fluga och tafs så nu behöver jag inte springa till Patrik varje gång jag vill testa något nytt eller ha fastnat och tappat bort flugan i allt bladverk som finns runtom.

Vi åkte hem och fick serverat kokt Harr och nävgröt! Det är smaskens, jag åt två portioner, hmmmmm lite väl mycket kanske men gött va det. Sedan slappades det framför tv:n.

Den största harren vägde 540 gr

Av Susanne - 18 juli 2011 21:45

Nöjd eller nöjd?

Då var man hemma efter flera timmar på Klarälven igen. Pappa fick upp tre fina harrar :D han får stå för middagen i morgon. Jag fick naturkigtvis ingenting, Patrik fick en liten öring som han släppte tillbaka igen. Nu ger jag snart upp. Har vevat med detta förbenade flugspö i snart 60 timmar och inte fått tag i något ätbart. Tur man inte fiskar för brödfödan. I morgon är en ny dag med nya friska tag......

Det var ingen väg att komma hit på, värre än en kostig   Ängsparkering   Förberedleser :-)

Av Susanne - 17 juli 2011 21:45

I dag åkte vi till Lillskärsjön och fiskade. Hasse min farbror kom på besök (har inte träffat honom på flera år). Det var som vanligt även denna dag! Pappa fick 4 och Patrik 3. Jag och Hasse fiskade bara upp aborrar, dessvärre inga fiskar på flugspöet, det blåste lite kraftigt

Hasse visar hur jag skall flugfiska     Hasse spanar ut på sitt flöte i sjön   Avundsjuk?? hahah

Efter några timmar åkte vi hem och åt mat sedan bar det iväg igen, denna kväll skulle testa att kvällsfiska i Klarälven. Kan ni tänka JAG hade ett jättenapp, tyvärr fick jag inte med mig firren hela vägen. Men vilken känsla det var i spöet...... NU vill jag ha en hela vägen upp, men det blev inte denna kväll. Det började regna ganska kraftigt så vi åkte hem och slappade framför tv:n, det var ju trots allt över midnatt

Av Susanne - 16 juli 2011 19:30

I eftermiddags kom vi till Klaråsen efter en vecka utan fiskeframgångar i Tännäs. Nu är vi på kända vatten så nu skall jag se om jag inte kan få en större fisk på flugspöet. Inledningen av den karriären har inte varit så lyckad, men skam den som ger sig.

Men i kväll fick man en annan naturupplevelse.....pappa tog oss med på vildsvinssafari. Han hade massa bröd och annat smått och gott med sig i en påse som vi hade med oss. Vi åkte iväg ca 2 mil härifrån upp i skogen, när vi kom fram till platsen var vi inte ensamma....det stod ett par bilar där redan.  Dom hade redan lockat fram grisarna med en massa mat, det glufsades och slafsades hahahah helt otroligt. ca 7 meter framför oss var det 11 kultingar, 2 suggor och två galtar. Galtarna var skrämmande stora. Nu var dom lite blyga så vi såg dom inte mer än att dom smög omkring bakom matplatsen. En jättehäftig upplevelse!

bilden är tyvärr lite suddig men jag har en film som jag lägger upp när jag har bättre kontakt med internet!

Av Susanne - 15 juli 2011 19:30

I dag var vi tillbaka i poolen igenför nya friska tag. Vi testade av lite olika ställen men det blev inget denna dag heller förutom lite smått.

Även om vi inte får något så kämpar vi på. Hur det än är det otroligt skönt att vara ute i naturen. Det är helande för både kropp och själ. Vi kom tillbaka till bilen precis innan hela himlen öppnade sig. Det spöregnade hela vägen hem och framåt natten tittade solen fram i regnet. Sammanfattningsvis av denna vecka är i alla fall bättre än förra året även om fisket var dåligt. Vi har haft många fina dagar och det får man vara nöjd med. I morgon åker vi till Klaråsen till mer kända vatten.