vattumannen

Direktlänk till inlägg 13 december 2011

Svenska flaggan - en dyr historia

Av Susanne - 13 december 2011 23:45

I dag efter jobbet åkte vi och köpte nybakade pepparkakor, lussebullar för i kväll skulle vi mysa med glögg och fira Lucia. Nu när barnen är så stora är det inget litet tåg som kommer in med allskön sång och väcker en på luciamorgon.

Man förstår att det var många som var med sina barn på dagis/skolor och firade i ottan, det var inte lika många bilar på vägarna i morse.


Men i kväll skulle vi haft en mysig stund med vuxet firande, men ack nej vad planer kan raseras bra genom att hämta posten i brevlådan. En faktura på 6980:- för en bild på en j******la flagga. Vad är nu detta kan man ju undra då, eller hur!!


JO, jag har en sajt  där jag ideelt i flera år ser till att samla allt som rör Damhockey ute i landet. Och i ett inlägg som låg ute i mars i år under rådande SM-slutspel var det en bild på svenska flaggan med. Det skulle bli en förbannat dyr historia och jag kan inte göra någonting åt det. Ringde och pratade med Bildombudsmannen och ifrågasatte detta, men jag har gjort fel så det är bara och bita i det sura äpplet och betala.

Utdrag från ett väldigt långt paragrafbrev:

Ang.Otillåten exemplarframställning/tillgängliggörande av bild på hemsida

fotograf xx xx har vänt sig till undertecknad då hon funnit att ni utan tillstånd publicerat en av hennes upphovsrättsligt skyddade bilder på er hemsida på internet. Fotografiet föreställer svenska flaggan.

Bilden har uppenbarligen olovligt kopierats och lagts ut på er hemsida. Tillgänliggörandet strider gentemot § och § upphovsrättslagen.


Otillåten exemplarframställning/tillgängliggörande på internet utan tillstånd

Skälig ersättning bild av svenska flagga, ideell organisation 1200:-

Moms 300:-

Otillåten xemplarframställning 10 % av basbelopp 4280:-

Utebliven namnangivelse/källa 100% av bildpris 1200:-

-----------------------------------------

Att betala: 6980:-


Jag är inte ensam om att få ett sådant här brev vilket man kan läsa här

http://www.bildombudsmannen.se/?q=sv/content/flaggbild-stulen-av-manga


En uppmaning till er alla som håller på med sociala medier såsom bloggar och hemsidor, titta över ert bildarkiv, se vad ni har publicerat för det kan stå en dyrt!

Nedan länk är jättebra att läsa igenom:

http://www.javascript.nu/copy.shtml


Så nej det blev inget vidare lussefirande i detta hus idag, jag är inte bitter, bara  frustrerad och förbannad, men kan inget göra åt det. Gråta en skvätt, sparka på något, BRYTA IHOP och komma igen.


Ta hand om varandra där ute!

 





 
 
Ruth

Ruth

14 december 2011 09:28

Det är fruktansvärda summor för att låna en bild från nätet när upphovsmannen drar det till sin spets, hon ser ju att hon kan tjäna massor av kosing på detta sett, en bra inkomst för henne och advokaten. Skall länka till detta inlägget från min blogg, hoppas att flera gör det samma. hur ofta ser man inte på bloggar och hemsidor "hämtat från nätet, eller Google", nu ser man hur det kan gå. Har själv också en och annan bild (om inte så många på min blogg). Får kika på detta. Hoppas det löser sig för dig, surt sa räven.
Kram mamma.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

14 december 2011 14:47

Tack för varningen! Trist att det blev så dyrt för dig, framför allt nu i juletider, då pengarna kan använda till roligare saker.
Hälsningar,
Lambergsfrua

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ammis

15 december 2011 17:33

Oj tusan, är det så det kan bli, nu blir jag alldeles svett. Inte kommer jag ihåg var jag "tagit" dom bilderna ifrån..... Om man lånar en bild och skriver det, är det ok tro... Borde ta bort alla mina bilder i så fall. Tack iaf för infon, kommer definitivt att tänka mig för framledes. ha det gott.

 
margus

margus

15 december 2011 22:28

Jisses, man blir alldeles konfys... 'vad har jag gjort...?'. Väldigt bra tips, och tankeställare. Även om man är noga, kanske man ändå har stulit något litet...
Tusen tack!

http://margus.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

16 december 2011 14:35

Hej Susanne!
Jag vet inte om du redan har betalat den där fakturan, men jag tror nog att du i alla fall ska ta kontakt med antingen konsumentrådgivare eller polisen. Mannen i fråga driver ett företag som heter B-ombudsmannen AB, (jag skriver inte ut hela namnet så han inte kan söka på det), det finns ingen statligt tillsatt sådan ombudsman. Även om man inte får låna bilder hur som helst, verkar kostnaden väldigt godtycklig och omotiverat hög.

Jag hoppas att du får en trevlig helg trots det här.
Vänliga hälsningar,
Lambergsfrua

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

liv Karlsson

16 december 2011 16:46

Hei på deg . Fryktelig at du må ut med disse pengene , en lærer så lenge en lever sies det . men en dyr lærdom. Er du ferdig til jul da ? baker du masse , jeg er akurat ferdig med krumkaker. Vi er i Spania som du har set på Bergsethene og koser oss her i varmen. Ruth er i Klaråsen har jeg lest på hennes blogg , kommet vel frem. Ville bare ønske dere alle en velsignet julehelg og et godt nytt år. Stakar deg som må betale alle disse penger.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 1 augusti 2018 22:12

Vi lämnade Landvetter i måndags och styrde mot Norrtälje till min bror och hans man. Där hade vi en fantastisk vistelse med fantastisk mat och goda viner. I går var vi till en sjö och badade. Det var uppfriskande trots att det var 31 grader i vattne...

Av Susanne - 18 november 2012 01:45

...heter en sjal som jag började på nu i eftermiddag. Var sugen på att påbörja något nytt efter att ha gjort klart en arm till min "testkofta". I morse var jag uppe tidigt efter att ha sovit i stort sett sedan klockan 15:30 i går. Satt på jobbet och ...

Av Susanne - 16 november 2012 00:44

Ja det är precis vad jag har blivit. Mormor lär dröja men det gör ingenting när jag nu har denna lilla bebbe att ta hand om. Jennifer tog med Lexie idag till mitt jobb som fortsättningsvis kommer att vara ett litet dagis för henne. Från och med nästa...

Av Susanne - 15 november 2012 01:15

Idag har det varit fruktansvärt tråkigt väder igen. Jag är så trött på denna regniga gråa trista onsdag. Blev kvar på jobbet ganska länge, hörde på radion att det var en delbolyckor på min rutt så så kändes det mer meningsfullt att jobba lite til...

Av Susanne - 14 november 2012 00:15

Det har varit lite dåligt med skrivande hör på ett tag, men det är inte så att jag lagt ner det utan jag har fått riktig sticknojja på sista tiden. Jag bara älskar att se hur alla alster växer fram på stickorna. Har gått med i en grupp på FB online s...

Skapa flashcards