vattumannen

Direktlänk till inlägg 16 juli 2010

Resa till Röros

Av Susanne - 16 juli 2010 14:45

Det blev att vi satt uppe till 03:00 för vi spelade lite kort, Chicago. Det blev många spel eftersom jag vann hela tiden. Men till slut fick vi ge oss.

Sista dagen i Tännäs, i morgon vid 12:00 skall vi checka ut så i dag gäller det att ta dagen för vad den är. Vädret var återigen väldigt dåligt när vi vaknade så vi hade inte allt för bråttom att göra oss klara. Efter ett par timmar hade inte vädret ändrat sig så vi bestämde oss för att åka till Röros, lite kulturell är inte helt fel. Den resan ångrar vi verkligen inte, det var väldigt intressant……

                  

Det är ca 100 fredede byggnader på Røros. byn är bevarad så som den blev byggd 1700 och 1800-talet med tradiotionella konstruktioner nästan uteslutande byggt i trä. Gatumönstret och gårdsegendomarna i centrum är också likt som det var på 1600-talet inspererat av kontinentala ideer och gammal norsk byggstil

Tyvärr kunde vi inte gå in och se i kyrkan då den höll på att renoveras när vi var där.

            

När man vandrade runt här kändes det som om man tog sig tillbaka på den tiden. Atmosfären var magisk

                     Inne i gruvan fick vi se hur man framställde dessa malmtackor, det vr spännande. Man hade även byggt upp staden i miniatyr och varje del illustrerade hur framställningen gick till.

                       Det var en magnifik utsikt på toppen på malmberget, man såg ut över hela staden

                  

Små söta hus med allt bevarat! Tyvärr han vi inte gå in i alla då det höll på att stänga när vi gick där, men några hann vi besöka

      

Vi avslutade vår rundvandring med att gå in på en sopplunch! Det smakade dejligt som man säger i Norge

                                 På vägen tillbaka till Tännes tänkte vi att vi skulle ta ett besök i gruvan, men tyvärr som vanligt när det gäller oss så stängde dom precis när vi kom! Men det var en magnifik färd upp på fjället med en fantastisk utsikt så vi fick allt ut en del av den färden ändå!

          

Det var en fantastik kväll när vi kom hem, det blev ost och kex så här sista kvällen i Tännäs! I morgon bär det av hemåt,men vi stannar en natt i klaråsen för pappa är där.....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 1 augusti 2018 22:12

Vi lämnade Landvetter i måndags och styrde mot Norrtälje till min bror och hans man. Där hade vi en fantastisk vistelse med fantastisk mat och goda viner. I går var vi till en sjö och badade. Det var uppfriskande trots att det var 31 grader i vattne...

Av Susanne - 18 november 2012 01:45

...heter en sjal som jag började på nu i eftermiddag. Var sugen på att påbörja något nytt efter att ha gjort klart en arm till min "testkofta". I morse var jag uppe tidigt efter att ha sovit i stort sett sedan klockan 15:30 i går. Satt på jobbet och ...

Av Susanne - 16 november 2012 00:44

Ja det är precis vad jag har blivit. Mormor lär dröja men det gör ingenting när jag nu har denna lilla bebbe att ta hand om. Jennifer tog med Lexie idag till mitt jobb som fortsättningsvis kommer att vara ett litet dagis för henne. Från och med nästa...

Av Susanne - 15 november 2012 01:15

Idag har det varit fruktansvärt tråkigt väder igen. Jag är så trött på denna regniga gråa trista onsdag. Blev kvar på jobbet ganska länge, hörde på radion att det var en delbolyckor på min rutt så så kändes det mer meningsfullt att jobba lite til...

Av Susanne - 14 november 2012 00:15

Det har varit lite dåligt med skrivande hör på ett tag, men det är inte så att jag lagt ner det utan jag har fått riktig sticknojja på sista tiden. Jag bara älskar att se hur alla alster växer fram på stickorna. Har gått med i en grupp på FB online s...

Ovido - Quiz & Flashcards