vattumannen

Av Susanne - 18 juli 2010 15:45

Vi vakande relativt tidigt, vi har nu bestämt att vi stannar även denna dag i Klaråsen för lite fiske innan vi åker tillbaka till Landvetter, hem och arbete.

Pappa ville inte med och fiska idag, han hade att göra i huset.

Vi åkte till Bredsjön och det var ett bra val, vi avslutade med att få ett par präktiga regnbågar.

Det blev en lyckad resa även denn gång. I Tännäs kunde vi haft lite bättre väder, men det är inget man rå över så det var bara att gilla läget :-)

Av Susanne - 17 juli 2010 15:30

Det var skönt att komma fram, resan hade gått jättebra trots att det var så dåligt väder. Vi var uppe på andravåningen och inspekterade, det har blivit jättefint. Pappa lägger mycket tid i stugan för att å iordningen den och han lyckas väldigt bra.

Pappa hittade en bibel när han grejade på andra våningen. Den är väl bevarad kan man säga.
Denna bibel fick Carl August Eliasson (min farmors morfar född 1880 död 1967) på sin konfirmationsdag. Helt otroligt att den har kunnat bevaras i alla dessa år i detta hur. I mer än 50 år har den legat i sin gömma. Det talar lite för att huset är friskt.

Vi åkte upp till "Kosta mycket" för lite fiske, pappa hade gjort iordning för att steka kolbulle på öppen eld, det är väldans gott. Det regnade lite grann när vi kom upp till sjön men det slutade efter en liten stund. Sjön la sig alldeles blank och fisken nappade. Jag fick tre abborrar lite mindre storlek för agnfisk då Patrik vill fiska efter storgädda.

Pappa fiskade inte utan han var kvällens kock och eldvakt. Utsikten över sjön är förtrollande.

Här förbereds för kolbulle grillning och en mysig liten brasa.

Efter ett tag kom grannen Anders med en som borrat för honom. Vi hade en jättetrevlig kväll. Det enda som var jobbigt var att det var jättemycket knott som störde friden.

Stekpannan gick varm. Kolbulle är som en pannkaka men smeten är gjord på filmjölk, mjöl och ägg och så har man tärnad fläsk. Man äter det med rårörda lingon och är en riktig delikatess. Sedan är pricken över i et att man steker över öppen eld.

Susanne du har nog napp sa Patrik och jag gick ner till spöet. Spöet låg i vattnet och flöt. Först försökte jag få upp det med att kasta med drag över det för att försöka få tag i linan, men jag gick bet. När jag kom intill och fick lite tag i linan så piggnade fisken till och drog iväg med spöet längre ut i sjön. Patrik tog över och kastade ett par kast men utan att lyckas, däremot small en gädda på spöet, tyvärr fick vi inte upp den, han fick upp den till land efter en bra strid, men innan vi fick ner håven så slet den sig. Tråkigt, den var riktigt stor. Efter ett litet tag så reste sig spöet rätt upp i luften och fisken som satt på dök mot botten och spöet var på väg att försvinna ner i sjön J Jag la ner båten i vattnet och jag och pappa paddlade ut mot spöet, vi hade inga åror men pappa fick tag i stekpannan och använde det som en paddel…….vi fick upp fisken, en abborre större storlek men ändå inte så stor. Vi paddlade tillbaka och la upp båten på land igen.

Klockan började bli mycket och jag började plocka ihop alla mina spön. Sedan var det Patriks tur att ta ner båten i sjön igen, den abborren som han hade på spöet hade satt sig fast ordentligt och han fick inte loss den så linan gick av. Men det dyrbara flötet som han inte kunde få tag i för det låg så långt ut skulle räddas, så Patrik fick paddla ut med stekpannan igen…..

Vi har haft en lyckad fiskekväll. Trevligt umgänge och god mat, Jag fick upp fem abborrar och en liten gädda. Ack Värmeland du sköna, här får man alltid fisk. När vi kom till stugan satt vi och pratade en stund och sedan var det dags att nana, klockan är nu 02:00 och vi kanske stannar i morgon med, det beror lite på om Patrik kan få ledigt på måndag för då åker vi hem på måndag istället. Vi är båda sugna på att fiska lite till.

Av Susanne - 17 juli 2010 15:15

Klockan nio vaknade vi och då var det dags att packa ihop oss och städa stugan. Vädret var lika tråkigt som det har varit under hela veckan. När vi var klara satte vi färdskrivaren till Klaråsen. Vi tänker stanna en natt innan vi åker hem.

Tännäs Kyrka, Belägen 648 meter över havet är Tännäs kyrka den högst belägna i Sverige.

Högvålen är en by med fast bosättning i Härjedalen, belägen 830 meter över havet . Den är Sveriges högst belägna by.

Här trivs renarna, det var hur många som helst runt detta lilla hus! Lite jobbigare är det när dom har fått för sig att vara vägvisare :-) Det är tur att man har semester så man i lugn och ro kan ligga bakom.

Nu är det bara att luta sig tillbaka, det är måmga mil kvar tills man når Klaråsen.

Av Susanne - 16 juli 2010 14:45

Det blev att vi satt uppe till 03:00 för vi spelade lite kort, Chicago. Det blev många spel eftersom jag vann hela tiden. Men till slut fick vi ge oss.

Sista dagen i Tännäs, i morgon vid 12:00 skall vi checka ut så i dag gäller det att ta dagen för vad den är. Vädret var återigen väldigt dåligt när vi vaknade så vi hade inte allt för bråttom att göra oss klara. Efter ett par timmar hade inte vädret ändrat sig så vi bestämde oss för att åka till Röros, lite kulturell är inte helt fel. Den resan ångrar vi verkligen inte, det var väldigt intressant……

Det är ca 100 fredede byggnader på Røros. byn är bevarad så som den blev byggd 1700 och 1800-talet med tradiotionella konstruktioner nästan uteslutande byggt i trä. Gatumönstret och gårdsegendomarna i centrum är också likt som det var på 1600-talet inspererat av kontinentala ideer och gammal norsk byggstil

Tyvärr kunde vi inte gå in och se i kyrkan då den höll på att renoveras när vi var där.

När man vandrade runt här kändes det som om man tog sig tillbaka på den tiden. Atmosfären var magisk

Inne i gruvan fick vi se hur man framställde dessa malmtackor, det vr spännande. Man hade även byggt upp staden i miniatyr och varje del illustrerade hur framställningen gick till.

Det var en magnifik utsikt på toppen på malmberget, man såg ut över hela staden

Små söta hus med allt bevarat! Tyvärr han vi inte gå in i alla då det höll på att stänga när vi gick där, men några hann vi besöka

Vi avslutade vår rundvandring med att gå in på en sopplunch! Det smakade dejligt som man säger i Norge

På vägen tillbaka till Tännes tänkte vi att vi skulle ta ett besök i gruvan, men tyvärr som vanligt när det gäller oss så stängde dom precis när vi kom! Men det var en magnifik färd upp på fjället med en fantastisk utsikt så vi fick allt ut en del av den färden ändå!

Det var en fantastik kväll när vi kom hem, det blev ost och kex så här sista kvällen i Tännäs! I morgon bär det av hemåt,men vi stannar en natt i klaråsen för pappa är där.....

Av Susanne - 15 juli 2010 13:45

I dag när vi vaknade var vädret som tidigare dagar under denna vecka, det var molnigt. Men man kan inte ligga i stugan och invänta fint väder för då blir det inget fiske av. Det var bara att gå upp fixa lite smörgåsar och koka en kanna kaffe så bar det iväg igen till nya vatten där vi inte fiskat tidigare. I dag gick färden till Kölån som ligger mer än två mil bort från stugan. I detta vatten skall det finnas stora Bäcköringar. Vädret var ganska fint när vi väl kom fram, men det blåste upp och det blev väldigt svårfiskat men vi la ett par timmar här i hopp om att få tag i en stor bäcköring. Haha ja trodde vi att vi skulle få en stor bäcköring så trodde vi väldans fel. Den storleken vi fick var inte mer än ett par cm lång.

Men finns det smått finns det stort. Och vi kämpade vidare.
Vi vandrade utmed ån men det blåste så illa så vi började promenera  tillbaka till utgångsstället igen.

tidigare ställen vi har varit och fiskat på så är naturen fantastisk och det gör att man inte bryr sig så mycket om man får fisk eller inte, man bara går och njuter av atmosfären.

Vattnet ser stilla ut, men det är det inte, det blåser mer eller mindre storm

Men jag lyckades med det som är nästan omöjligt. På metspö (4 m) tog jag denna gädda, efter att först krokat en liten öring så tog gäddan öringen och jag fick upp gäddan. Mat till kissarna tänkte jag och klubbade den fula fisken. Sedan åkte vi hemåt, tänkte testa lite i Mysklan, det blåste så mycket så någon större sjö var inte att tänka på. På vägen till Mysklan åker vi förbi detta underbara vattendrag, men det är inte upplåtet för fiske så vi kan bara stanna och titta och beundra.

Det är ett perfekt vattendrag och vi är övertygade om att här finns det fina fiskar

Vattnet ringlar sig i en massa småvikar, strömmande vatten till stilla små vikar och grenar sig till höger och vänster. Se men inte röra!

När vi kom till Mysklan började det att regna, det var åskregn då vattendropparna riktigt hoppar på ytan men vi gav inte upp. Patrik gick långt upp i Mysklan och hade två rejäla hugg men inget som fastnade, jag hade inte ett enda napp. Regnet avtog, mygg och knott svärmade runt ansiktet men vi har kläder som håller dom ifrån oss, det är en nödvändighet att ha riktiga kläder på sig när man är ute på detta äventyr.

Gäddan kokades till missarna och en stek på grillen blir vår middag idag eller natt får man väl säga för nu är klockan 00:09. Kanske fint väder i morgon, men lovar att sängen kommer jag inte ligga i för där får man ingen fisk. Oavsett vad morgondagen bjuder på för väder så skall vi fresta i nya vatten….kläderna torkar nu i torkskåpet och vi skall nu äta lite och planera för morgondagens bravader.

Grillmaster förbereder en saftig flintastek. I morgon kanske vi får äta fisk.

Av Susanne - 14 juli 2010 13:45

Klockan 06:00 vaknade jag av Patrik var uppe och satte på kaffe……vad hände där. – Men vi la ju oss så tidigt i går så jag är pigg. Vädret var molnigt och riktigt pissigt. Trött efter gårdagens vandring la jag mig på sidan och somnade om igen. I dag var det svårt att vakna, vädret var inte inbjudande heller. Det regnade om vartannat så jag LÅG kvar. Patrik gick upp någon gång på eftermiddagen och åkte till Funäsdalen och tankade och handlade lite. Jag var så lat som bara jag kan vara. Repris från i söndags. Sedan att himlen sprack upp och det blev klarblå himmel och solen stekte så hade jag ingen lust att åka ut och fiska så den ena såpoperan efter den andra tittades det på innan det var dags att göra sig klar för nattens skönhetssömn.

Av Susanne - 13 juli 2010 13:30

Ute har det klarnat upp och det blev en ganska fin kväll. Tänk om morgondagen kan bjuda på lite sol, någon större tur med vädret har vi inte haft än så länge.

Vädret idag är väldigt mulet, klockan 08:30 regnade det och jag befarar att det kan bli en dag som i söndags. Men idag kommer vi inte att ligga i sängen hela dagen även om det ser ganska inbjudande ut. Vi skall se vad vi skall göra, vi pratar om att fiska i Tännån. I den ån får man lösa kort för vissa pooler. Det får vara max 6 fiskare i varje pool och man får inte fiska med mask i någon av poolerna och av de fyra som finns är det bara i två som man får fiska på annat sätt förutom flugfiske. Här finns det både röding, öring och harr. Vi skall nu göra oss i ordning för att åka och checka läget. Klockan är nu över 11:00 och det är dags att komma oss ut för en dag med förhoppningsvis lite fiskelycka.

Vi åkte först och rekade de olika poolerna för att vi skulle hitta vilken vi skulle betala för. På vägen promenerade en orre och lite längre fram vid ett hus såg vi två lamadjur som tittade minst lika nyfiket på oss som vi på dem. När vi hade kollat färdigt åkte vi och löste fiskekort. Charmknutte på fiskecenter gav oss inga vidare tips på vilken av poolerna vi skulle ta :-/ vi kunde ta antingen pool 1 eller 3 för där fick man fiska med allt utom mask. Näs jag ställde frågan vilken av de två man skulle ta fick jag till svar – Pool 1 är svår att ta sig till men det är lättfiskat, pool 3 är lätt att ta sig till men svårfiskat…..har du fått svar på dina fråga?
Ja, vad skall man säga, hade velat påpeka att en charmkurs skulle nog inte vara bortkastade pengar.
Vi köpte till pool 1 och vi åkte tillbaka. Jo visst var det svårt att nå ner till vattnet alltid, snårig skog och ingen stig att ta hjälp av. Men vi hittade fram efter mycket om och men.

Det var väldigt fint när vi väl nådde fram, det är en oslagbar natur. Men det blev ingen fisk för mig denna dag. Pallan fick sin fösta fisk på flugspöet och så var denna dag räddad. Den var inte så stor så han fick sätta tillbaka den till friheten igen.

Vädret växlade mellan sol och lite moln, så även om inte fisken ville nappa var det en underbar dag.

Helt plötsligt kommer det en helikopter och stör friden där vi stod och fiskade. Det gick ett tag sedan försvann den för att efter ca 5 minuter komma tillbaka igen. Nu var den nere bland trätopparna och helt plötsligt började det tjuta som ett larm, detta höll helikoptern på med en jättelång stund, jag sprang in i skogen och filmade för jag trodde först att den skulle gå ner för landning. Jag fick för mig att det var polisen som jagade någon…….jag blev lite lätt nervös, tänk om det är efterlysta typer som springer här i skogen där vi står och fiskar……jösses vad skall man göra.

Patrik fiskade på och var alldeles lugn, inte konstigt. Han visste vad det handlade om. Ja, inte var det att helikoptern jagade rymlingar inte nej det gick även upp ett ljus för mig när jag såg renarna springa i skogen. Ja så moderna är man här uppe i ingenmansland, man vallar renar med helikopter hahahah.

SÅ öppnade sig himlen och det började regna, då det inte nappade något började vi vår vandring tillbaka till bilen igen. Frågan var hur långt vi hade vandrat från bilen. Men när vi kom upp till vägen var vi inte så väldans långt borta, men jösses vad det regnade. Det bara öste ner…

Det var inte lätt att se något utanför bilfönstret så ösregnade det. Vi är glada och blöta där vi sitter i bilen för att åka till Tännäs ”Centrum” vi behöver köpa lite smör och tanka. Det lyser oroväckande på bensinmätaren…

När vi svänger upp framför affären parkerade vi så att det var bara att gå rätt in genom dörren, hade de bensin – Tyvärr den är slut sa damen lite förläget. Inget att göra åt, vi får åka till Funäsdalen i morgon, nu ville vi bara hem, vi var totalt genomblöta

I stugan fixade Patrik med elden, och det dröjde inte länge innan brasan sprakade så fin.

Efter dagens premiärfisk med flugspö var det gott att ta en whiskey och bara slappa en liten stund, Detta var meningen skulle bli dagen middag, men ingen av oss var speciellt hungrig så det får bli lunch i morgon istället.

Av Susanne - 12 juli 2010 20:45

Idag kom vi upp ganska tidigt, åt frukost och åkte tillbaka till Mysklan för att ge det en chans till. Vi fiskade i flera timmar och det blev ingenting, det vakade inte ens med de minsta firrarna. Jag drog lite uppströms i ån och fick napp, men jag fick inte upp den. Vet inte vad det var för en fisk men den var silvrig så det kan ha varit en harr eller en öring. Men, men jag tog inte upp den, men det var det enda som hände i Mysklan idag.

Men Pallan är snygg i sina nya vadarkläder där han står ute i vattnet.

Vi beslutade oss för att ge sjön vid stugan en chans så vi åkte ”hem” och packade om oss för att åka ut med båten och kanske få en gädda eller två. Men som i Mysklan var det helt dött, inte ett napp.
När inte ens små abborrarna tar på mete då är det inte mycket lönt att fiska, jag brukar alltid få upp något. När vi hade varit ute totalt nio timmar denna dag utan fisk gav vi upp.

Det är ingen semester för Patrik, han får ro och jag lutar mig tillbaka och kollar flötet :-)

Pallan rökte öringen som vi tog för ett par dagar sedan och det smakade gott. Sedan spelade vi lite kort, softade framför brasan som jag aldrig fick riktigt fyr i, men det brann en liten stund i alla fall så man fick den goda lukten från bränt ved i stugan…….sedan la vi oss med förhoppning om en bättre fiskedag i morgon.